Met in totaal 133 tuincentra in Duitsland en Oostenrijk en een online shop is Dehner de grootste tuincentrumgroep van Europa. Het bloeiende netwerk blijft groeien. Deze toonaangevende cross-channelretailer in de tuinbouwsector blijft een familiebedrijf. En dat komt ook tot uiting in de filosofie van het bedrijf: het ondernemerschap richt zich volledig op de eisen van deze tijd, met behoud van de hoogste kwaliteitsnormen. Om dit principe voor zijn klanten dagelijks in de praktijk te brengen, vertrouwt Dehner op meer dan 5.500 toegewijde medewerkers en ATOSS Workforce Management. De ATOSS Retail Solution bewijst sinds 2016 zijn waarde in de 13 Oostenrijkse tuincentra van Dehner. Doorslaggevend hierbij was het feit dat de oplossing in staat was om de uiterst complexe Oostenrijkse cao voor de detailhandel en alle voorschriften voor de bescherming van het personeel te beheren en daarmee de naleving van de wet te garanderen.
De ATOSS Retail Solution zal nu worden geïmplementeerd in 120 tuincentra in Duitsland. Daarnaast zal de module Workforce Forecasting in Oostenrijk en Duitsland de kwaliteit van de planning verbeteren. De doelstellingen zijn duidelijk: deskundig advies op elk moment, gekoppeld aan een ruim aanbod van goederen – ook op piekuren en tijdens de weersafhankelijke en seizoensgebonden activiteiten. Naast tijd- en aanwezigheidsbeheer en personeelsplanning zullen ook de modules Workforce Forecasting en het Automatisch Dienstrooster worden geïntroduceerd, zodat de dubbele focus op service en kostenefficiëntie behouden blijft. In de toekomst zal de personeelsplanning in alle tuincentra van Dehner in Duitsland en Oostenrijk worden uitgevoerd op basis van demand drivers die worden gedefinieerd door middel van point of sale dat. Wettelijke voorschriften, cao's, kwalificaties en werktijdgegevens worden ook automatisch opgenomen in het planningsproces.
In twee tuincentra in Duitsland en Oostenrijk zijn nu pilots aan de gang, waarbij de uitrol in alle markten in het komende jaar zal worden afgerond. Dehner implementeert een uitgebreid change managementproces, ondersteund door het ATOSS Consulting Team, dat de boodschap overbrengt aan de medewerkers dat continuïteit ook verandering met zich meebrengt. In samenwerking met regionale verkoopmanagers en vestigingsmanagers worden processen geoptimaliseerd en innovatieve werktijdconcepten ontwikkeld – wat zowel de medewerkers als de klanten ten goede komt. Op deze manier kan het personeelsmanagement zijn volledige potentieel laten zien.
Bron: ATOSS klant Dehner | ATOSS Jaarverslag 2018