Strategische personeelsplanning 

Lange termijn planning van personeelsbehoeften

Strategische personeelsplanning draagt bij aan de algehele gezondheid en groei van een organisatie, door ervoor te zorgen dat de juiste mensen op het juiste moment beschikbaar zijn. Met agile processen, een juiste personeelsbezetting en meer flexibiliteit blijf je als organisatie wendbaar in een steeds veranderende omgeving.

Maak gebruik van ATOSS om je lange termijn doelen te ondersteunen, waardoor je:

  • Een werkomgeving kunt bevorderen die gericht is op medewerkers en klanten
  • Nauwkeurig je toekomstige personeelsbehoefte kunt voorspellen
  • Opleiding- en ontwikkelingsbehoeften kunt signaleren voor gerichte werving en kwalificatiemanagement

Ben je klaar om dieper in de wereld van strategische HR-planning te duiken? Ontdek meer over lange termijn planning, efficiënt beheer en ontwikkeling van personeel in onze whitepaper.

Download onze whitepaper

De lange termijn inzichtelijk

Optimalisatie van planningen én het personeelsbestand zijn belangrijke trends volgens Bain & Company. Het creëren van een evenwichtige en duurzame personeelsstructuur is een sleutel tot succes. Hierbij kun je onder andere denken aan een slimme combinatie van fulltimers, parttimers en ondersteunende schil, met complementaire beschikbaarheden, werktijdmodellen en kwalificaties. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar passende leidinggevende structuren en doorstroming, door regelmatig de mix van lager, midden- en hoger management aan te passen. Zo ben je ook op de lange termijn in staat om piekdrukte aan te kunnen en kun je vroeg inspelen op strategische veranderingen.

ATOSS Kunde Deutsche Telekom

Positieve winkelervaringen voor onze klanten, aantrekkelijke werktijden voor onze medewerkers - digitaal workforce management ondersteunt ons optimaal bij beide strategische doelen.

Oliver Gerz
Division Manager Retail Solutions, Deutsche Telekom Verkoop particuliere klanten

Strategische capaciteitsplanning

Een andere uitdaging als het gaat om de personeelsplanning: de capaciteitsplanning. Een goede capaciteitsplanning sluit de personeelscapaciteit aan op de behoefte. Als organisatie wil je zo effectief en efficiënt mogelijk inspelen op wisselende opdrachtvolumes en schommelende hoeveelheden bezoekers of klanten. Sterke algoritmes en de juiste data helpen om hierop te reageren zodat je passende maatregelen kunt nemen in de personeelsplanning. Het resultaat: structureel minder personeelskosten, een hogere omzet en een stijging van het servicelevel.

Flexibiliteit vergroten en vaardigheden uitbreiden

Als de planning aansluit op de hoeveelheid werk, kan een bedrijf veel flexibeler werken. Er worden zo minder overuren of onproductieve leegloopuren gemaakt, wat de kosten drukt. Daarbij kunnen zowel medewerkers met meerdere kwalificaties als ook de inzet van uitzendkrachten het reactievermogen vergroten doordat ze op meerdere afdelingen ingezet kunnen worden. Een voorwaarde is dat de personeelsplanning verder gaat dan de kwantitatieve benadering ("hoeveel uren?") en ook de kwalitatieve component meeweegt, en dus rekening houdt met strategische en operationeel relevante kwalificaties. Zo bouw je een flexibele organisatie op, met agile personeelsprocessen.

Een medewerkergerichte werkomgeving bieden

Als medewerkers kunnen vertrouwen op hun roosters, kunnen ze plannen. Dat maakt jou als werkgever aantrekkelijker, net als een flexibele aanpak en de mogelijkheid om actief mee te werken aan de werkschema’s. Met een uitgebalanceerd pakket aan deeltijd- en voltijdmodellen, dat aansluit op de verschillende levensfasen van jongere en oudere medewerkers, versterk je de employer branding in alle segmenten van je personeelsbestand. In de strijd om talent is dat een doorslaggevende factor voor succes. Uit recent onderzoek van IWG blijkt bijvoorbeeld dat 83 procent van de ondervraagden de voorkeur geeft aan werkgevers die flexibele werktijden ondersteunen. 

Til je personeelsplanning naar een hoger niveau Klaar voor een betere personeelsplanning

  • Een medewerkerpersoneels- en klantgerichte werkorganisatie
  • Vergaand inzicht in capaciteitenInzicht in toekomstige personeelsbehoeften
  • Optimalisatie van de opbouw structuur van je van het personeelsbestand
  • Agile processen voor een flexibelere bedrijfsvoering
  • Continue verbetering van de personeelsplanning
  • Versterking van het concurrentievermogen