Flexibiliteit, niet gebonden zijn aan plaats of tijd, goede digitale tools: het zijn geen leuke extraatjes meer, maar doorslaggevende factoren voor succes. Privé streamen mensen series in real-time, per smartphones is wereldwijde communicatie geen enkel probleem. Handmatige HR-processen zijn dan ook niet meer van deze tijd. En personeelsafdelingen gaan met hun tijd mee: volgens een recent onderzoek houdt de helft van alle IT-afdelingen in Duitsland zich bezig met de digitale personeelservaring.
Als medewerkers zelfstandig, spontaan en zonder gedoe hun diensten kunnen ruilen, zorgt dat voor meer flexibiliteit. Dat is goed voor de balans tussen werk en privé. En het is niet alleen belangrijk om het werk te plannen, maar ook de vakanties. Medewerkers willen hun urensaldo en vakantiedagen kunnen inzien, ook als ze niet op kantoor zijn. Tenslotte plannen ze hun vakantie niet op kantoor, maar thuis, vaak samen met het gezin.
Dr. Oliver Krone-FrankenWe wilden onze medewerkers meer betrekken bij de planning van de werktijden. Daar zijn we in geslaagd met onze Staff Center Workplaces. De administratielast is gedaald en – nog veel belangrijker – de motivatie op de werkvloer is gestegen.”
Betrek jouw medewerkers bij het inplannen van de roosters. Het is namelijk belangrijk voor een positieve personeelservaring om medewerkers inspraak en medezeggenschap te bieden bij het vastleggen van de werktijden. Hiervoor zijn wensroosters en ruilbeurzen bijvoorbeeld ideaal, of de optie om voorkeurswerktijden op te geven.
Zorg organisatiebreed voor meer inzicht. Niet alleen medewerkers profiteren van moderne self services, ook het management. Leidinggevenden kunnen aanvragen eenvoudig en snel afwerken, urensaldi inzien, roosters bekijken of wijzigingen in de planning bekendmaken. Heldere rapporten vormen een duidelijke basis voor beslissingen. En met één druk op de knop zijn ze beschikbaar.
De wereld wordt steeds sneller, mobieler en flexibeler. Smartphones en apps zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Daarom is het een goed idee om HR-processen beschikbaar te maken op mobiele apparaten, waar iedereen er direct toegang toe heeft – thuis, in de trein, of waar dan ook. Dat is modern workforce management.
ATOSS helpt organisaties door tools te bieden voor self services die processen stroomlijnen, administratieve taken verminderen, de betrokkenheid van medewerkers verhogen, werk-privébalans verbeteren, transparantie bevorderen en op maat gemaakte oplossingen bieden om aan de behoeften van de organisatie te voldoen. Deze tools helpen zowel medewerkers als management om hun werk flexibel te organiseren en moeiteloos in te spelen op de dynamiek van het moderne bedrijfsleven.
Self services tools automatiseren verschillende administratieve taken, zoals tijdregistratie, roostering en rapportage. Deze automatisering zorgt voor minder handmatige administratieve taken en papierwerk, waardoor HR en management meer tijd hebben voor strategische activiteiten.
Self services stroomlijnen routinematige processen met betrekking tot tijdregistratie, ploegenroosters en verlofaanvragen. Medewerkers hebben makkelijk toegang tot relevante informatie en de taken die daarbij horen. Ze kunnen bijvoorbeeld zelf missende kloktijden toevoegen of verlof aanvragen, waardoor deze processen niet langer door HR-administratie uitgevoerd worden. Handmatige, papieren processen zijn verleden tijd. De automatische aanvragen worden alleen gecontroleerd, wat de workflow versnelt.
De self services tool stelt medewerkers in staat om meer zeggenschap te hebben over hun roosters en werktijden. Ze kunnen verlof aanvragen, voorkeuren opgeven, diensten ruilen en hun roosters handig bekijken, wat zorgt voor een aangenamere en flexibelere manier om hun werktijden te organiseren.
Self service tools bieden real-time toegang tot relevante informatie voor zowel medewerkers als management. Deze transparantie stelt medewerkers in staat om hun roosters in te zien, verlof aan te vragen en hun werktijden bij te houden, terwijl leidinggevenden door middel van deze tools meer inzicht hebben in de aanwezigheid van hun team, de personeelsbezetting en lopende aanvragen. Hierdoor kunnen zij hun team efficiënter aansturen. Deze transparantie bevordert vertrouwen en verantwoordelijkheid binnen de organisatie.
Zelfbedienings- en samenwerkingssoftware biedt real-time toegang tot werkgerelateerde informatie voor zowel medewerkers als management. Deze transparantie stelt medewerkers in staat om hun roosters in te zien, verlof aan te vragen en hun werktijden bij te houden, terwijl management ook efficiënter workforce-activiteiten kan monitoren en beheren. Deze transparantie bevordert vertrouwen en verantwoordelijkheid binnen de organisatie.