Toenemende vaardigheidstekorten: Wat moeten bedrijven doen?

Toenemende vaardigheidstekorten: Wat moeten bedrijven doen?

Een groot probleem waar bedrijven mee te maken hebben, is het groeiende probleem van vaardigheidstekorten. Het is relatief eenvoudig om te definiëren wat dit betekent: er zijn niet genoeg mensen opgeleid voor specifieke functies. Het is echter uitdagender om te bepalen hoe bedrijven het tekort aan gekwalificeerd personeel moeten aanpakken. Ondanks het feit dat in 2015 al 55 procent van de door de Duitse Vereniging voor Informatietechnologie, Telecommunicatie en Nieuwe Media onderzochte bedrijven een tekort aan IT-specialisten meldde, is deze situatie verergerd. In 2018 meldde maar liefst 82 procent van de bedrijven een tekort aan IT-specialisten.

Deze ontwikkeling beperkt zich niet tot alleen de IT-sector. Volgens het DIHK Arbeidsmarktrapport 2019 is bijna de helft van de bedrijven niet in staat vacatures gedurende een langere periode in te vullen. De vicieuze cirkel hierachter is een lastige: bedrijven kunnen weinig doen aan demografische veranderingen en het feit dat veel geschoolde werknemers met pensioen gaan. Tegelijkertijd kunnen gemiste investeringen in de opleiding van geschikt personeel niet worden gecompenseerd. Veel bedrijven hebben geen andere keuze dan zich te begeven op de hevig concurrerende arbeidsmarkt. Of toch wel?

Vaardigheidstekorten: Bijscholing als kans

Een andere optie is dat bedrijven zich richten op de ontwikkeling van hun eigen personeel. Het sleutelwoord hierbij is het aantrekken en ontwikkelen van gekwalificeerd personeel. Bedrijven hoeven geen hoge kosten te maken om personeel aan te trekken op de competitieve arbeidsmarkt, omdat ze al over werknemers beschikken. Door gerichte bijscholing kunnen werknemers in de toekomst flexibeler worden ingezet.

Bijvoorbeeld, in de productiesector kunnen werknemers worden ingezet op verschillende machines of productielijnen. Personeel in ziekenhuizen kan zich bijvoorbeeld kwalificeren om een breed scala aan medische apparatuur te bedienen door middel van gerichte bijscholing. Deze voorbeelden illustreren de noodzaak en het potentieel van voortdurende werknemersontwikkeling.

Deze benadering vergroot aanzienlijk de flexibiliteit bij het aanpakken van vaardigheidstekorten binnen de organisatie en het beter afstemmen van de inzet van personeel op de vraag. Het Duitse Manager Magazine deelt deze mening en beschouwt kwalificatie als de essentiële factor in de strijd tegen het tekort aan gekwalificeerd personeel. Slimme bedrijven investeren daarom in de bijscholing van hun werknemers.

Workforce Management helpt bij het aantrekken van gekwalificeerd personeel

Om werknemers op een strategische en duurzame manier te ontwikkelen, moeten kwalificaties transparant worden beheerd in één systeem. Op die manier behoudt men het overzicht en kunnen tekortkomingen in de kwalificatiematrix snel worden geïdentificeerd. Hetzelfde geldt op individueel werknemersniveau. Welke kwalificaties heeft elke werknemer? Hoe kan werknemer A worden gestimuleerd om meer flexibiliteit te bereiken?

Op deze manier kunnen noodzakelijke maatregelen voor werknemersontwikkeling gemakkelijk en snel worden bepaald. Tegenwoordig worden verschillende middelen gebruikt voor bijscholing, zoals interne trainingen, externe workshops of e-learning. Hoewel deze diversiteit aanzienlijke administratieve last met zich meebrengt, is maximale transparantie eenvoudigweg vereist. Dit is de enige manier om gekwalificeerd personeel succesvol en duurzaam intern te ontwikkelen.

Uitgebreid opleidingsbeheer ondersteunt de ontwikkeling van belangrijk gekwalificeerd personeel

Met een modern opleidingsbeheersysteem kunnen alle geplande maatregelen transparant worden beheerd, ongeacht of ze al gepland zijn of al zijn voltooid. De administratieve inspanning wordt aanzienlijk verminderd omdat alle trainingen eenvoudig en efficiënt kunnen worden beheerd vanuit de workforce management-oplossing. Het voordeel van een uitgebreid systeem is dat na succesvolle afronding van trainingsmaatregelen de kwalificaties automatisch worden bijgewerkt en direct beschikbaar zijn in de ploegendienstplanning. Dit ondersteunt niet alleen het strategische aspect van het veiligstellen van gekwalificeerd personeel, maar ook de operationele implementatie in de personeelsplanning.

Self-services dragen bij aan de tevredenheid van werknemers

Een ander aspect van het veiligstellen van gekwalificeerd personeel is de loyaliteit van werknemers aan het bedrijf. Immers, alleen tevreden werknemers zijn productieve werknemers. Bedrijven hebben er geen baat bij om op kostbare wijze werknemers op te leiden die vervolgens vertrekken omdat ze ontevreden zijn. Moderne self-services dragen hieraan bij. Volgens een onderzoek uit 2018 verwacht 73 procent van alle ondervraagde werknemers dat hun werkgever self-services aanbiedt waarmee ze zelf HR-gerelateerde taken kunnen uitvoeren.

In dit verband is digitaal workforce management een essentieel instrument. Via self-services zoals het ATOSS Staff Center kunnen werknemers eenvoudig en efficiënt verlofaanvragen indienen en actief deelnemen aan tijdmanagementprocessen. Dienstenruilplatforms of voorkeursroosters dragen bij aan een grotere tevredenheid en motivatie op de werkplek.

Intelligente workforce management-oplossingen spelen een cruciale rol bij het succesvol implementeren van strategische werknemersontwikkeling en het veiligstellen van gekwalificeerd personeel.


Intelligente workforce management-oplossingen spelen een cruciale rol bij het succesvol implementeren van strategische werknemersontwikkeling en het veiligstellen van gekwalificeerd personeel. Ongeacht de manier waarop bedrijven ervoor kiezen om vaardigheidstekorten aan te pakken, is een uitgebreide en geïntegreerde aanpak noodzakelijk om deze uitdaging te overwinnen. Door te investeren in bijscholing, transparant kwalificatiebeheer en betrokkenheid van werknemers kunnen bedrijven de complexe situatie van vaardigheidstekorten overwinnen en een gekwalificeerde en gemotiveerde personeelsbestand opbouwen voor langdurig succes.