We leven in een snel veranderende wereld en de digitale transformatie tijdens de pandemie heeft een grote impact gehad op de werkomgeving van de meeste bedrijven. De vereisten van planning, naleving van wettelijke voorschriften en veiligheid worden weerspiegeld in de betrokkenheid van werknemers. Voor bedrijven is dit een grote verschuiving - maar er zijn manieren om digitale processen te automatiseren om de complexiteit te beheren.
De medewerkersbetrokkenheid in Europa is de laagste ter wereld. In combinatie met personeelstekorten treffen de gevolgen voor bedrijven in Nederland hard.
Uit het jaarlijkse onderzoek van Gallup blijkt dat de betrokkenheid van werknemers in West-Europese bedrijven in twintig jaar nauwelijks is verbeterd. In Nederland zijn slechts 1 op de 10 werknemers betrokken bij de dagelijkse werkzaamheden.
Gegeven "The great resignation/The big quit", de strijd om talent aan te trekken en te behouden, en het lage niveau van betrokkenheid in Nederland, is het van belang het enorme potentieel van het verhogen van medewerkersbetrokkenheid te begrijpen. Net als het risico om niets te doen.
Als je de betrokkenheid kunt verhogen, neemt de productiviteit toe, wat op zijn beurt de klanttevredenheid verhoogt. Je kunt ook de flexibiliteit verhogen en de kosten verlagen (Gallup schat dat alleen al een lage betrokkenheid de wereldeconomie 7,8 biljoen dollar kost - 11% van het wereldwijde BBP).
Het grootste potentieel ligt echter niet bij het kantoorpersoneel, maar bij het frontlinie personeel. De meeste HR-afdelingen hebben toegang tot tools die een lage medewerkersbetrokkenheid onder hun kantoorpersoneel kunnen tegengaan. Maar het probleem is groter voor frontlijnpersoneel in sectoren als productie, logistiek en de retail.
Digitaal Workforce Management is een oplossing die het mogelijk maakt om HR-processen voor alle werknemers, inclusief het frontlijnpersoneel, te digitaliseren, iets wat voorheen niet mogelijk was.
Digitaal Workforce Management integreert datagestuurde planning, tijd- en aanwezigheidsmanagement, capaciteitsplanning, competentiemanagement, analyses, self service voor werknemers en koppelingen met salarisadministratie en andere relevante systemen in één oplossing.
Door personeel, vooral frontlijnpersoneel, te betrekken bij planning en processen, verhoog je de dagelijkse betrokkenheid. Efficiëntiemaatregelen voor processen worden meestal gewaardeerd en verduidelijken de puzzel van werktijden zowel in de planning als communicatie en verbeteren de statistieken over betrokkenheid en productiviteit.
Vaste werktijden en een gebrek aan flexibiliteit voor onverwachte veranderingen leiden vaak tot frustratie bij werknemers. Een digitaal Workforce Managementoplossing houdt niet alleen rekening met rentabiliteitsfactoren, maar houdt ook rekening met de belangen van het personeel en betrekt hen actief bij het planningsproces.
Bied keuzevrijheid via geautomatiseerde wisselplatforms waar medewerkers met één klik onderling shifts kunnen ruilen. Algoritmes zorgen ervoor dat alleen de juiste medewerkers kunnen wisselen.
Mobiele apps zorgen voor flexibiliteit, ongeacht locatie en tijd. HR-processen op een mobiel apparaat verkorten de doorlooptijden voor administratief werk en zorgen ervoor dat medewerkers beter bereikbaar zijn.
Met digitale personeelsplanning kan de werkdruk gelijkmatig worden verdeeld. Met een weekteller is het bijvoorbeeld mogelijk de verdeling van diensten over een langere periode te controleren en met een 'eerlijkheidsmeter' impopulaire diensten belonen met vrije dagen.
ATOSS Workforce Management voorkomt overwerk. De datagestuurde roosterplanning berekent automatisch de verdeling van beschikbare medewerkers over verschillende werkmodellen en werkplekken, rekening houdend met land specifieke regelgeving.
Digitale workflows verhogen de medewerkerstevredenheid en maken de personeelsplanning efficiënter. Snelle en eenvoudige aanvragen voor tijdregistratie, saldobeheer en (in het ergste geval) overwerkautorisatie voorkomen onnodige afstemmingen.